Arrangement med syrlige grønne valører og litt teori

Fleur1710 views

Så koselig at du tar deg en tur innom for å se på hva jeg har laget siden sist du var på besøk. 🙂 Denne gangen har jeg jobbet med forskjellige, gamle greiner fra ulike busker og trær som har ligget i boden i flere år. Mange har jeg høstet selv, noe er kjøpt og andre har jeg fått av venner og naboer som vet hvor verdifullt slike naturmaterialer er for meg. Denne gangen har jeg blitt sponset av en Nederlandsk grossist som produserer Grand Slam Anthurium – Flamingo. I tillegg har vår lokale grossist Trønderblomst vært så grei å sponse resten. 🙂 La deg forføre av det eksotiske og de vakre grønne valører…

De siste årene har det blitt mer og mer fokus på å lage blomsterarbeid uten bruk av stikkmasse/ f.eks. oasis (produsentens navn). Blomsterbransjen, som de fleste andre bransjer, ønsker å bli mest mulig miljøvennlig. 🙂 Dette er et eksempel på et blomsterarbeid uten bruk av stikkmasse. 🙂

Arrangementet er bygget opp av ulike greiner som er bunnet sammen med en litt ekstra tykk vikletråd. Greinene er satt sammen til en løper. Løperen er «rullet»/festet utenpå/rundt et betongfat m/kant med en metallring utenpå. I midten har jeg klemt en krans av bjørk. Mellom greinene har jeg satt flere reagensglass for friske materialer. Konstruksjonen er stødig og reagensglassene er godt klemt mellom greinene. 🙂

Metallringen rundt greinene er fra en gammel tønne. Den har rustet litt her og der, noe som gir en kul patina som fungerer godt både farge og stilmessig til de rustikke greinene. Greinkonstruksjonen står i sterk kontrast til de lys/klare, lette, fargesterke og «rene» materialene. Linjekontrast mellom de tynne, loddrette greinene (dominant) og den vannrette og tykke metallringen.

Som du ser har jeg kun valgt grønne organiske materialer i ulike nyanser/valører. Ved å gjøre det oppnår jeg et harmonisk og delikat fargebilde. – Likevel, når du ser på helheten med greinene (det totale arbeidet) ser du en fargekontrast/komplementærkontrast mellom det litt røde i greinene og de grønne materialene. En annen fargekontrast er mørk mot lys (greiner og blomster). Så slik sett har dette blomsterarbeidet et nokså kontrastfylt fargebilde.

Anthurium- Flamingo, Hypericum- bær og Hydrangea – Hortensia, forholdsvis få sorter med dominans i Anthurium (materialdominans). Dominansen er dermed ikke i antall, men i mengde/str. 😉

Komplementærkontrast

Når vi ser på Ittens fargesirkel, ser vi at fargene som ligger på motsatt side av hverandre er komplementære farger. Det kan blant annet være rødt mot grønt, oransje mot blått eller gult mot lilla. Disse kontrastene blir framhevet når vi setter fargene opp mot hverandre. Her er det svært viktig at en av fargene dominerer, ellers får vi et urolig og slitsomt fargebilde. Dette gjelder ikke bare for blomsterdekoratørfaget, men for alle andre estetiske fag. 🙂

I dag har jeg virkelig fokus på kontraster 😉 og vil gjerne vise deg bevisst bruk av det i et blomsterarbeid. 🙂 Her ser du f.eks stor/liten kontrast mellom de runde endene på hver og en stilk, mot arbeidets totalform som også er forsterket med en litt mindre rund form (krans) i sentrum. Kransen fungerer både som en teknisk støtte til konstruksjonen/arrangementet og som en estetisk detalj og en forsterkning av de runde bevegelsene i arbeidet. 🙂

Som du kanskje vet jobber jeg som konsulent i Trøndelag Fylkeskommune. Etter rehabilitering av noen etasjer i Fylkets hus (min arbeidsplass) er det blitt en super setting for flere av mine blomsterarbeider i det siste. 🙂 Vi har en grei driftsleder som lar meg få lov til å knipse i vei. 🙂 Fine farger, god belysning og kule møbler gjør det hele til en gøy seanse 🙂 Her har jeg satt til to kopper (profileringsartikkel) som beskriver Fylkeskommunens/våre visjoner. 🙂

Visjon – Vi skaper historie

Visjonen «Vi skaper historie» ble vedtatt av fylkestinget 14. desember 2017. I arbeidet med å finne en visjon ble både ansatte, innbyggere og fagfolk spurt. Det kom inn over 16 000 ord som forslag. Visjonen skal ha betydning både for ansatte i deres arbeidshverdag, og for alle som bor i Trøndelag. 

Nevner enda en kontrast som jeg også har spilt på i dette arbeidet, nemlig overflatekontrast/teksturkontrast. Det kan du lett se mellom de blanke, store Anthuriumene og hypericumbærene mot resten av materialene. Vi bruker kontraster for å fremheve noe, skape liv og spenning. Om du vil benytte deg av små eller store kontraster i et arbeid avhenger av hva slags uttrykk (også stilform) du ønsker å skape. Vil du ha et harmonisk/rolig uttrykk benytter du få kontraster og heller flere likheter og gjerne symmetri. Ønsker du f.eks det motsatte; et dynamisk og mer spennende arbeid benytter du sterke og gjerne flere kontraster (i flere av de ulike virkemidlene, men husk dominans ellers blir det lett kaotisk) og asymmetri. 🙂

Kontraster i overflater og teksturer

Tekstur har å gjøre med hvordan vi opplever overflater. En glatt overflate er annerledes enn en myk overflate. Vi kan både kjenne og se at disse overflatene har ulik karakter. 

En annen måte å beskrive det på er å si at vi kan oppleve teksturen taktilt eller visuelt. Å oppleve en tekstur taktilt vil si at vi faktisk kan kjenne overflaten hvis vi berører den. Å oppleve den visuelt vil si at vi kan forestille oss følelsen av den når vi ser på den. 

Tekstur kan brukes til å understreke former, kontraster, følelser og dybde.

Kontraster i overflater og teksturer kan for eksempel være:
ru mot glatt,
matt mot blank,
myk mot hard,
grov mot fin

Legg gjerne inn en kommentar